Thursday, December 19, 2013

Trip to Seoul, Korea : Mural Village - Ssamzie-gil Complex - MBC - 63 Building (Wax Museum)


Assalamualaikum kawan-kawan :B

Kali ni kire last entry jugaklah untuk entry jenjalan sebab macam apehal banyak sangat entry pasal Korea ni tak habis-habis. Aku bermonolog dengan diri sendiri :p Mane yang kureng best, aku skip jelah. Hehe.

************************

First place yang nak dituju pada hari kejadian is Mural Village which is nearby Naksan Park. Actually tempat ni tak masuk dalam itinerary kitorang pun. Tapi sebab dekat dengan guesthouse, janganlah lepaskan peluang yang ada khonnn. Pagi-pagi lagi aku dan Bella dah keluar. Malangnya cuaca tak begitu baik. Hujan. Tapi sebab tak lebat sangat, so kitorang tetap jugak meneruskan perjalanan.

Route
By Subway
Hyehwa Station (Line 4) > Exit 2


Sebelum sampai ke sana, korang akan melepasi sebuah universiti dulu. Oh, aku rasalah itu universiti. Ok, kat area belakang universiti tu, ada kedai-kedai. Jalan je ke sana dan akan jumpa building macam dalam gambar kat atas ni. Kena cari jalan ke Naksan Park okey. So, Naksan Park ke kanan. Agak-agak macam lost ke apa, amek jelah ke kanan. Tak lama nanti jumpa signboard dia. 

Welcome to mountain. Muehehe.

Jalan ke sini agak berbukit ya. Sape-sape nak ke sini, perlulah cukup energy dan harap bertabahlah. Sebab jalan dia lebih kurang macam ke Bukchon Hanok Village. Tapi aku rasa perjalanan ke Bukchon Hanok Village lebih adventure pendakiannya. Hoho. Even berbukit, maybe this will be your best experience what. Malaysia takde bukit-bukit camni. So, aku rasa, throw away jauh-jauh-jauh hasrat korang yang nak pakai kasut bertumit kat Korea ni. Aku takut korang cepat penat. Nanti takde mood nak jalan.

Oke, safely arrived bebeh

History of Naksan Park that I found on Mr Gugel, it is located inside the Seoul Fortress Wall and the mountain’s beauty was enjoyed by the Jeseon Royal family. During the Japanese occupation of Korea most of the mountain was destroyed to make way for urban planning. On June 10th, 2002 Naksan was designated a park in order to save any natural beauty that was left.

So, ada apa kat Naksan Park ni?
Eobsoe -_- (아무것도 없다) Haha

Tak payah singgah Naksan Park ni pun takpe. Sebab takde pape yang best. Tapi kalau korang nak berjoging, bolehlah amek mood joging kat sini. Nyaman je sebab banyak pokok-pokok and bunga. Tapi ape ke halnye datang Korea nak berjoging ? >,<

So, kitorang teruskan lagi menapak untuk ke Mural Village. Jalan ke Mural Village, korang ke sebelah kanan Naksan Park. Kat situ ada satu jalan. Follow the road bebeh. Walaupun agak jauh berjalan, tapi cuaca sejuk, takde rasa penat sangat. Tapi sejuk-sejuk tu pun, bukan aku boleh tahan. Tu yang bawak small blanket buat sarung tang peha. Menggigil rasa dengan angin kat sana. Lain macam. Hoho.

*But honestly dear, direction yang aku bagi nak ke Mural Village ni agak jauh. So, mintak uolls try searching others blog untuk dapatkan jalan shortcut. Aku sure ada jalan lain selain ni yang lebih menjimatkan masa. But if you want to go to Naksan Park, you can try use it :))

Wow daebak
Perjalanan jauh yang tidak menghampakan
Map yang boleh membantu korang. This is residental area. So, jangan buat bising.
Tangga tantekkk!! Tolonglah orang Korea ni jangan kreatif sangat boleh tak :'D
We walked up and down the stairways and alleyways, looking for more

Cukuplah tu. Now, kita ke tempat lain pulak.
 Ommo GD !! EXO !! Shut up Syera. Shut up.
Helloooo even kat subway station pun ada perkara yang boleh menarik perhatian para pelancong ? This is illegal. Hahaa. *envy*

Perjalanan seterusnya ke Ssamzie-gil Complex yang terletak di Insadong. Ssamzie-gil ni boleh jadi tempat shopping untuk para crafter dan peminat barang-barang handmade. Crafter macam aku ni, boleh pengsan ada kat sana. Macam heaven. Banyakkkk sangat handmade kat sana. Hadoi rambang mata taw. Kena tahan nafsu. Oh btw, thanks to Bella bawak ke sini. Aku tak terpikir pun nak ke sini actually ^__^

Bagi yang tak minat handmade pun boleh berkunjung ke Ssamzie-gil ni untuk cuci mata dan tangkap gambar. Ada jugak tempat menarik untuk kita bergambar :) *Bagi aku, menariklah :p

Route
By Subway
1) Anguk Station (Line 3) > Exit 6

Direction:
- Walk toward Jongno Police Station and enter the Insa-dong one-way street of Crown Bakery & GS25.
- Go staright 100m.

2) Jonggak Station (Line 1) > Exit 3

Direction:
- Go towards Jogyesagil (pass 2 signals) and enter the alley next to the 7th Day Sabbath Church.

This was one of my favourite. Sooo unique!
Why Korean people very love something like this ? Aku ingat kat N Seoul Tower je ade benda-benda macam ni. Rupanya kat sini pun ada.

Aku akan share lebih banyak gambar lagi apa yang ada kat Ssamzie-gil Complex ni kat entry khas untuk shopping semata-mata. Nanti aku senaraikan sekali tempat-tempat best untuk shopping. Woww. Sila readykan duit lebih sikit. Lol. Macam takde kaitan =.=

Pengembaraan di teruskan lagi ke 63 Building. 63 Building ni femes emes di kalangan penggemar K-drama My Girl. Kitorang ke sana nak pegi Wax Museum jeww ;))

Route
By Subway
Yeouido Station (Line 5) > Exit 4 or 5

 MBC ? Peminat WGM and EXO Showtime knows well huh ? ;)

Dah alang-alang sampai sini, kitorang menyinggah sekejap kat MBC. Dekat je dengan Yeouido Station. Exit 5, straight je. Nanti nampak bangunan MBC. Tapi tak masuk pun. Nak sekodeng kot-kot ade retis keluar masuk pun tak dan, sebab hari Ahad kan.

KBS pun area sini jugak. Tapi kalau nak direct ke KBS, turun kat National Assembly Station (Line 5), Exit 4. Aku tak sempat nak pergi. Tapi aku dapat info dari blogger lain, KBS boleh masuk. Ada studio khas untuk para pengunjung yang datang sana.


Untuk ke 63 Building, you can take a taxi or bus sejurus sahaja keluar dari subway station. Jangan mimpi di siang hari nak jalan. Aku cakap awal-awal ni. Even korang dah nampak signboard 63 Building tu, tapi tu tak bermakna ia dekat dengan subway station. Sebenarnye agak jauh jugaklah kalau korang rasa nak menapak tu. Seriously.

Aku dan Bella takes taxi opposite MBC. Tambang teksi tak mahal pun. Dalam 2,400 Won je. Divide by 2, sorang kena bayar 1,200 Won. Kalau korang pergi 4 orang, lagi jimat, kan ?

Actually ada shuttle bus and local bus to 63 Building. If you wanna go by bus, try use this method:
Yeoinaru Station (Line 5)
- Shuttle bus : 80 metre towards to MBC from Exit 4
- Local bus no : 5534, 5633, 261.830, 7611 in front of Exit 4

Tadaa ! Inilah 63 Building. Gambar di ambil dari Hangang Park.

Aku suggest korang pergi 63 Building ni siang-siang. Lepas puas masuk 63 Building, korang boleh amek angin kat Hangang Park pulak. Hangang Park betul-betul seberang jalan 63 Building ni. Kalau pergi siang, boleh sewa basikal. Surely seronok ! :))

Now, let's go to Wax Museum
 Admission fee 14,000 Won/person


Mohon layankan saja gambar-gambar seterusnya sebab macam tak tawu pulak nak bebels ape.

Halamak. Tolonglah ketinggian aku tak cecah bahu depa ponnnn.

Aku agak tidak berpuas hati dengan pencahayaan kat muzium ni sebenarnya. Boleh kata semua gambar kurang menarik sebab dorang banyak pakai lampu oren -_-

 The weirdo kiddos
Ucapan oleh YB Syera, "Kalau harga ayam mahal, tukar makan daging. Sayur naik harga, tanam sayur sendiri." Lol sorry.
Ahjussi ni tak segan ke pakai towel je. Selak kang. Selak kang. Hihihi :3
Camno A.Galak boleh tersesat kat sini ni ?
Ade sesapa kehilangan ayah ?
Nenek sape pulak ni...

Museum ni besar jugak. Pusing sana, pusing sini. Rumah hantu pun ade. Tapi takde hantu yang kacau. Cuma patung-patung hantu je diorang letak. Lepastu adelah bunyi-bunyi sikit. Sebab aku seorang yang pengecut, baru masuk satu langkah je, aku dah tarik Bella keluar. Hoho. Takut gila rasanya. Padahal kat dalam tu takde pape pun. Muehehe. 

Overall bagi aku, museum ni biasa je. Aku takde excited sangat sebab aku ingat ada Oprah ke, Jackie Chan ke an. Yang femes emes tuuu. Aku ada tengok kat blogger lain. Kat Bangkok pun ade Wax Museum jugak. Nampak macam seronot tawww. Kot-kot ada rezeki sampai sana, boleh le teman nyinggah sekali ye dak ? :D

 Ok lah, sampai sini aje. Kita sudahi entry terakhir kita kali ini dengan gambar di bawah...
Babaiii~


Another Related Post Trip to Korea:



6 comments:

NM03 said...

salam kenal. singgah sini terus tinggal jejak. jom ke teratak saya dan sudilah follow sekali eh. maceh... >_<

nohas said...

cuteness overloaded at mural village and ssamzie-gil complex..suka tengok, takdelah mundane je kan ..org2 korea ni sporting habis dlm hal2 mcm ni..

Syera said...

@NM03
thanks singgah. done follow :))

Syera said...

@nohas
seriously mmg sporting. byk mural kt sana. rase relax je jln2 tgk ade mural cantik2, brg cute2 ^_^

Unknown said...

Salam Syera..

Nak tanya macam mana u boleh dapat discount kat NSeoul Tower tu?

Syera said...

Wslm aini,

U try cri online coupon. Kdg2 dorg ade bg by online tpi i xingat i amek kt mane. And jgn lupe amek sgala pamplet kt sana. Kdg2 dlm pamplet pn dorg ade selitkan discount coupon. Hope membantu :)