Monday, July 11, 2016

Air Asia Name Amendment/Change (Pembetulan Nama)

Assalamualaikum cikebum cikebum semuaaa

Last time dah share pasal flight reschedule. Kali ni nak share pembetulan nama penumpang. Penerbangan domestik, biasanya dia cek, nama kat tiket perlu sama dengan kad pengenalan (sumber dari blogger) manakala penerbangan antarabangsa pula, nama kat tiket perlu sama dengan pasport. Kalau nama kat tiket tak sama dengan kad pengenalan atau pasport, INVALID. Awak tak boleh depart. Duduk jelah kat airport dengan linangan air mata. Haa jangan main-main tau.

 Air mata jatuh setitis dua

Perkara ni biasa terjadi kalau kita bookingkan tiket orang untuk kuantiti yang ramai. Nama Bashirah. Tapi tertulis Basyirah. Nama Hanna. Mata berpinar, ter isi kat form Hana pulak. Tersilap satu huruf, tertinggal 1 huruf kat tiket ni, biasa sangat terjadi. Dan biasanya hal macam ni DITERIMA untuk request Name Amendment.

Tapi macam mana pulak kalau tertinggal pangkal nama? Atau tertinggal nama depan ayah kita?

Contohnya, nama sebenar Siti Melati Suhana Binti Md Khairi. Tapi tertulis Siti Melati Binti Md Khairi. Atau Siti Melati Suhana Binti Khairi.

Err tuan, boleh ke request Name Amendment?

Mampus lah. Korang kena beli tiket baru kihkih.

 Sekadar hiasan hehe

Jangan risau jangan merengek. Boleh. Walaupun macam tak logik, "Eh budak ni bole pulak tercicir nama ek." Tapi boleh dan sah untuk buat pembetulan nama. 

Kalau kes macam ni, korang call dorang pun tak guna. Sebab dorang tak boleh nak amend nama on call. Dorang akan suruh korang isi e-form. So, jangan bazir kredit, caranya macam ni.

1) Pergi ke Air Asia E-Form [KLIK]

2) Isi form dengan lengkap. Case Category pilih Customer Request. Type pilih Modify Booking. Attach sekali kad pengenalan (depan/belakang) atau pasport penumpang yang "bermasalah" tu hihi.

3) Kat Feedback, bagitahu dia, nak betulkan nama penumpang. Contoh,

Tuan/Puan,

Sila betulkan nama penumpang Siti Melati Suhana Binti Khairi kepada Siti Melati Suhana Binti Md Khairi.

Ni contoh je tau. Aku bagi point yang perlu highlight je. Masa aku buat haritu, panjang jugaklah aku explain sebab aku takut dorang tak accept kesilapan ni. Tak memasal kang kena beli tiket baru. Huhu.

4) Submit.

5) Nanti dorang akan send no report/case korang kat emel. So korang tunggu je dalam tempoh yang ditetapkan.

Nota Penting : Kalau korang klik e-form English, korang perlu isi dan explain form dalam English jugak okay. Kalau rasa-rasa nak explain dalam Malay, sila tukar bahasa. Pilih Bahasa Melayu. Kalau korang isi e-form English, tapi explain dalam Bahasa Melayu, dorang tak layan. Aku tak tahu kalau ada yang lucky. Tapi aku dah kena 2x. Dorang tak layan form aku.

In case..

In case..

In case..

.. Dorang tak reply emel korang. Korang perlu chat dengan dorang okay. Ingat, kalau korang nak cakap melayu, tukar dulu bahasa, kepada Bahasa Melayu ya. Walaupun yang chatting tu nama dia Sallehuddin atau Rozana (which is terang-terang depa orang Melayu), dorang akan minta kau make conversation in English. Ingat ya.

So, tyme chatting tu, bagi no report/case korang. Nanti dorang akan cek and settlekan waktu tu jugak. Lepas tu dorang akan send email as information yang nama penumpang tu, dah di amend. Dan korang akan dapat itinerary baru selepas itu.

Contoh email selepas pembetulan nama.

Okay settle.

Hope dapat membantu. Challo betteh! ^^,



** Ada yang tanya, macam mana kalau kita tak letak Binti atau Bin? Perlu ke request Name Amendment? Jawapannya, tak perlu. Selama aku beli tiket, aku tak pernah letak Binti atau Bin. Di kotak Last Name, aku terus letak nama ayah (without Binti atau Bin) So far takde masalah lagi. So tak perlu request Name Amendment ya :))




Thanks for reading ;)

25 comments:

Bainun Waheeda said...

Salam cik syera, nak tanya saya terbeli tiket ke tokyo tanpa letak binti. Lepas tak agaknya? Dan saya bukan naik air asia. Nervousnya

Syera said...

@Bainun Waheeda

Wslm. Alamak. Sye pn xsure. Sye xpenah naik selain AA. Huhu maaf. Tp awk boleh call center dorg gtau psal ni.

Unknown said...

first and last nama tu letak nama kite sndiri ke nama penumpang yg silap eja nama tu..?

syafika rusli said...

first and last nama tu letak nama kite sndiri ke nama penumpang yg silap eja nama tu..?

Mira said...

Assalamualaikum Syera, just need confirmation pasal letak bin or binti tu, kira utk AA domestic and international, both tak payah letak pun boleh lepas, kan? hee... Thanks in advance :)

Syera said...

@Syafika Rusli

Nama kite sendiri. Kt bhagian feedback baru inform apa masalah kite. ie, pembetulan nama penumpang tu.

Syera said...

@Mira

Waalaikumsalam. Yup. So far, ikut pngalaman saya, semua lepas. Most welcome :)

Anonymous said...

Sy kat aa letak nama first mohamad idham bin n nama last nama ayah... mcmne ekk yg "bin" tu.... risau pulak..

Syera said...

@Anon

Oh alamak sye xsure plak bab tu. Biasa yang sye tgk, 'bin' tu org letak kt last name. Awk try call/chat aa.

farhah zafri said...

assalamualaikum . berapa lama ya dia ambil masa untuk tukar nama ?

farhah zafri said...

berapa lama ye dia tukar nama tu ?

Syera said...

@farhah zafri

Wslm :) Depends. Tpi biasanya sehari dua dh dpt iti yg baru.

Che Hashim said...

slam,klu dalam ticket kita tersalah masukkan gender mcm mana yer..lepas x

Syera said...

Wslm. Sye rse tak lpas. Kalau ikutkan smua details kt tix kna sama dgn dokumen pngenalan kite. Utk elak dr jdi ppe msalah kt airpot, better betulkan bfore travel.

Anonymous said...

Salam nak tanya .Kalau nama panjang ad mohamad , tp dalam tiket tak letak mohamad kira lepas tak?

Anonymous said...

Salam

Syera said...

Dlm tiket tak letak tu mcm mna eh? Awk isi form, letak nama penuh tak?

Kalau tak letak nama penuh, mmg tak lepas. Silap satu huruf pun, kena amend, ape tah lagi tertinggal :)

Zai Sweet said...

Salam sis.. Kalau pegi dgn group.. Agent yg booking ticket pastu nama ayah ada satu D. Tapi diowang pi letak DD. Agent la yg kena amend kan. Trip to obersi ...

Zai Sweet said...

Salam sis.. Kalau pegi dgn group.. Agent yg booking ticket pastu nama ayah ada satu D. Tapi diowang pi letak DD. Agent la yg kena amend kan. Trip to obersi ...

Syera said...

Kalau ikutkan, yup agen yg kna amend. Sbb dia yg bertanggungjawab uruskan tix tu kan.

Mcm kt entry ni, kes sebenarnye ialah, saya silap masuk nama ayah mmber. So saya yg kna betulkan sbb sye yg uruskan tiket tu. So nnti minx je agen tu betulkan ya :)

Sri Natasha said...

Hai syera..sy nak tnye sy tempah tiket atas nama sri natasha abd smat tp salah tingal 1 huruf..sepatut nya sri natasha abd samat blj x tambah huruf??

Sri Natasha said...

Salam sis..saya telah menempah tiket tapi nama ejaan tertinggal 1 huruf blh x sy nak tambah 1 huruf tu?? Berapa bayaraan??

Syera said...

Wslm natasha.

Boleh. Mmg awk kna tambah pn. Awk follow step yg sye bagi tu ya. Nama tu pnting. Kna sama dgn pasport/ic kita. Takde bayaran pn. Kna bayar bil tepon je. Tu pn if awk call dorg hehee :)

Anonymous said...

Aslm sis

Nak tanya kalau nama kite sebaris sahaja contohnya mariyam takde nama bapak takde binti bagai macam mana nak isi kat ruangan family name? Nak di kosongkan saja ke ruangan family name tu?

Syera said...

Wslm. Mybe kosongkan je kot. Sbb mcm mna pun, kna sama dgn dlm ic / pasport.

Atau lebih confirm, awk call je airasia :)