Tuesday, January 18, 2011

Tips : Sihat Fizikal & Mental


semalam merupakan en3 terjelik terpelik kot. sangat tidak dapat menahan perasaan. agagaga~ sedikit emo disitu ye. eh. hari ni dengar dengar kelas aku cancel. kao ingat aku seronok ? tidak. mule buhsan dengan life student yang tak start belajar belajar lagi. heh~ sebab nanti aku akan melangut sampai mati lebam depan laptop. on-sembilan je keje oh. 


mehla aku sharekan kat korang tips. disebabkan semalam aku emo, maka aku bertindak untuk mencari jalan penyelesaiannye. sape suke emo emosi emosional ni ? mencik oh ! lets cekedout bebeh !

1. Rehat secukupnye

source : pakcik google

sila alert. bukannye rehat SELEBIH cukup. kite punye badan ni bukan robot. walaupon korang workaholic sekalipon, korang mesti dapatkan rehat. barulah badan cergas. kan ? kalau badan tak cergas, keje yang korang buat, susah nak menjadi. paling-paling pon kite kene dapatkan tido selama 7-8 jam. *tibe tibe aku rase, aku macam terlebih tido T_T* eh. eh. terlebih tido pon tak elok taw. nanti korang rase macam badan letih semacam. ye. aku berpengalaman. ah. syadap.


2. Membela binatang peliharaan 

source : lappy aku

tak kesah lah korang nak bela ape pon. janji binatang yang boleh dibela. jangan pulak korang bela ghimao. kene ngap kang. aku tak bertanggungjawab taw. tapi jangan risao, aku sudi jenguk korang kat sepital nanti. bole ? ahaks. anyway, kalau kite bela binatang nih, sebenarnye dorang ade kelebihan memahamai perasaan tuannye. ahha ! sebab tu, kalau kite bela dorang ni, ia akan watkn kite rase lebih tenang sebab kite boleh luah perasaan. penah tengok cite putera katak ? ala, lakonan mak jan nora danish tuh. kan die selalu cakap cakap ngan pets die kan. ha, camtulah gayenye kite kene wat. kebetulan sangat, aku baru je beli mr lagashi aku. bahaha. boleh la aku sembang sembang ngan die berdua duaan dalam bilik. HAHA. jangan kao report kat jabatan agama islam plak oke ?


3. Dapatkan cahaya matahari yang cukup

wah ! jemor kain kat sini pon besh ni !

cahaya matahari waktu pagi, ade vitamin D taw. *beruntung betol aku dapat bilik tepi tingkap =)* cahaye matahari ni berguna untuk kulit && kesihatan tubuh badan. p'dedahan kat bawah matahari selama 10-15 minit sehari, boleh mempengaruhi mood untuk jadi lebih positif. eh. eh. janganlah korang berjemur time matahari tegak atas kepale nun. kang dapat vitamin H. kao tawu vitamin H tu ape ? answer : vitamin Hitam. mao ?


4. Hargai masa luang

eh. seronotnye pantai ;DD

kalau ade mase luang, janganlah biakan wat aktiviti yang takde pekdahnye. contohnye, tido. alah, tido tue memang dah ade masenye. malam tue kan mase untuk tido. kalau siang siang pacak matahari, ade mase kosong, cubelah korang ajak aku pegi jusco ke, belanje aku makan prosperity ke. bawak aku pegi jalan-jalan kat pantai ke. kan ade pekdah jugak ? ;DD sambil sambil tue, korang luahkan perasaan cinte korang kat aku. aku boleh tolong kapel dengar. sekurang-kurangnye, korang tak pendam sorang-sorang kan ?


5. Pilih masa untuk renungan
model : cik sureani ;)

cari satu masa yang boleh korang hayati-renung-imbas balik ape detik detik manis yang korang dah wat sepanjang korang hidop. daripada situ, korang dapat hargai saat tu && insyaALLAH jadikan korang lebih ceria. wee !


6. Makanan berkhasiat
glup !

aku tawu, ramai jugak yang kuat makan kan ? main belasah je. termasuklah tuan punye belog. hek ! tapi aku beruntung, Tuhan kurniakan badan aku tak cepat naik even aku makan banyak mane pon. tapi, tapi, tapi, kalau nak belasah sekalipon, pastikan korang amik makanan yang berkhasiat. yang baik untuk tubuh badan. barulah minda kite berada dalam tahap yang baik.


ape macam bebeh ? agak agak kalau lepas ni, fizikal && mental korang tak sihat gak, terus pegi jumpe doktor ye ? hek. sumber ini dari magz Dara. banyak info besh besh dalam tu. nanti aku share lagi hokay !

aku sudah mampu tersenyum =) eh. ikhlas ke tak ?

PidanEs : senyum dapat tambah pahale ;D




No comments: