Thursday, December 16, 2010

Mai Kedah (Part 3) : Bukit Kayu Hitam-Vandalisme-Uum


13 Dec
laz day di kedah. pagi pagi dah bertolak kua. ayah aku pesan dah malam tue, "besok bangun awal. nak gerak pagi." kami, "hokay !". konon je. sudahnye, pukul bape tah gerak sebab aku sempat lagi perabis batery enset tuk bergambar bagai. teehee. tak habis-habis ;p


si kurus plus si gemok. kui3
anak patung cacat. kepale besa. ;p oh, nitemare tue, aku punye ;)
depan umah sedare aku. kat gurun.
harus buat muke busuk =p




next destination, Masjid al-A'la.




encik Amin, saye dah penah sampai sini taw !! HAHA
bangunan masjid ni cantik. i like !
ade tangge pusing-pusing utk p tempat laungkan azan
sebelah masjid ade kubur. adik aku suruh tangkapkan gambar kat situ. die kate kot ntey ade 'sesuatu', boleh tunjuk kat orang. cet !
bergambar ngan 'guru disiplin'. muke susah nak senyum mak aku ni taw.
tangge pusing-pusing lagi. hee.
wajah kesayangan hamba ;)


next destination, Masjid Zahir.




masjid ni cantik taw. tambah-tambah kalau pegi waktu malam. berlampu warne-warni. aku pegi tyme siang, tak nampaklah lampu-lampu tu kan.


cantik kan ? ade orang kerdil di situ.
ni pon cantik kan ? takde caption dah ;p
motif tutup mate-tutup hidung-tutup tinge ? entah laa.
konon =p
seolah-olah mahu menyanyikan lagu Negaraku~
oh okey ;p
adik aku : kao tolong letak muke kao kat depan tu k. aku nak bomkan kao.
aku : orait bebeh !
ahh. vudusnyeee~
kalau kene kejar musuh,
terus buat gaye menggoda okey ?


kedah ni memang banyak masjid kot. aku rase sepanjang aku berjalan-jalan kat sane, mesti terjumpe masjid-masjid kat tepi jalan. maksud aku, takdelah susah mane kalau nak cari masjid kat sane. betol tak orang kedah ? ;p 


then, next destination, Bukit kayu Hitam.








mase aku pegi tue, tak ramai sangat pengunjung datang. macam takde orang sudi pegi pon ade. sunyi. tak meriah pon. tengoklah suasana kat situ. macam tak best je. mak aku tanye seller kat situ, memang tak ramai orang ke shopping kat sini. seller tue cakap, kalau petang-petang, ramaila. kalau tyme cuti pon ramai. dalam hati aku, yeke ? kalau nak tengokkan tempat, macam memang tak ramai orang je. sekarangkan tengah cuti sekolah. takkan tak ramai orang ?


sebelum nak sampai ke sini, ade 1 'tol' taw. bukan tol sangat pon. aku tak taw nak cakap pe. tapi macam tempat imigresen tu ha. die nak cek-cek. biasela kan, dah nak masuk siam dah kat situ. kalau kao ke depan sikit, kao dah nampak signboard "Selamat Datang ke Thailand". tapi tempat yang aku pegi ni, tak masuk siam ag la. kat 'tol' yang aku cakap tadi tu, kao kene bagi ic je. sorang pon dah cukup. then, barulah kao boleh masuk situ ;) tapi barang situ bukannye murah sangat. standard je harge kalau kao pegi beli kat kedai-kedai bese kat tempat kao tu. kalau nak murah pon, ermm, bape ringgit je. maksud aku kat sini, jangan membuang mase, tenage, dan duit minyak kao semate-mate nak beli barang kat sane yang konon-kononnye lebih murah daripada biase. tapi kalau kao nak pegi jugak, ape salahnye. ;))


selepas kao dah melepasi 'tol' tue, sebelah kiri, kao akan nampak kompleks Zon Bebas Cukai. && kat situ jugak ade bazar (seperti gambar di atas).  


gwa boring !
nini memang pantang tengok orang bergambar. die nak gak.
ni partner bising aku. memekak dalam kompleks. muahaha~
oh. mahalnye beg ni..

sian mak aku. dari padang besar lagi mencari handbag idamannye.


mase aku tengah jalan-jalan kat kompleks tue, ade satu mamat ni buat muke konon-konon hensemla kot kat aku. nak ngorat aku lah tue kan. ;p




"hai adik manis. macho tak abang ?"
blwerkkk ! ;p

kat kompleks tue, mak aku borong makanan je. sebagai stok makanan untuk perjalanan kitorang yang masih jauh lagi ni. huhu. next, kitorang chow. mase nak kua, nak melepasi lagi sekali 'tol' tue, agak jem jugaklah. ramai sangat orang siam masuk mesia kot. pas bayar 'tol', ade pegawai imigresen cek kete. oh, jangan risau. bukan semua ceruk dalam kete tue die cek. die suh bukak bonet je. kot-kot kao ade seludup pompuan siam ke kan. bahaye tue. pas dah kua dari situ, nanti kat sebelah kiri, kao akan nampak ade deret kedai-kedai kecik. ha, kat sini barang-barang memang murah. baju ? sua ? boxer ? spenda ? eh, mane ade spenda. anak patung ? barang kosmetik ? kao carilah kat situ. aku p situ dapatlah kaut beberape helai baju kat situ.


tapi ape yang tak syoknye, kalau kao dah tak tahan sangat nak terbuang hadas kecil or hadas besar. kao terpakse jugak menempuh bau-bauan yang kurang enak. kao nak membuang pon takde selera. mane taknye ? kao tengoklah toilet die camne...


toilet lelaki. berlaku vandalisme di situ.
toilet pompuan. comel ke katun tue ?


paling tak boleh blah.  


boleh blah tak camni ? HAHA 


takde bezanye toilet lelaki dan pompuan.


macam-macam peringatan die buat. tapi tetap vandalisme. kan ?


oh. isu kali ini, banyak mendedahkan perkara-perkara negatif di sesetengah tempat. watsoever. aku sebagai pengunjung ade hak nak komen. betol tak ? malulah sikit kalau-kalau ade pelancong luar negare datang pegi tempat tu kan ? pikir la sendiri kan.


and the laz destination, UUM. tujuan utama, nak kutip amek adik aku. die baru habis exam pada hari kejadian.


di perkarangan Masjid Sultan Badli Shah 
i love diz pix. muke mak aku happy giler ! ;)


sekian sahaje. tamatlah sudah entry untuk Hello Kitty Kedah. sebarang sensitiviti rakyat yang membace entry aku ni dan terguris hati, harap di maafkan kesalahan taipan kau yee. aku belanje kao eskrem nak ? hakhak. okey, anyway, thanks silent reader semua. 



babai !





Thanks for reading ;)

No comments: