Saturday, July 2, 2011

Ciri-ciri seller yang aku boikot :DD


assalamualaikum :) 

entry kali ni, nak kecoh kecoh pasal seller. bukanlah kite nak kate customer tu ALWAYS right. tapi kadang kadang, seller tu jugak kene ade peranan yang betol. alahai, aku tak pandai nak merapu. ayat pon macam tunggang terbalik.

aku rase, dah ramai kot yang terkene, terguris, terkilan dengan beberapa seller. korang tawu tak, bagi pendapat aku la kan, seller yang tak reti nak beretika dalam dunia biznes ni, NO NEED TO BIZNES lah ! menyusahkan idop orang lain, ade lah. aku tulis ni, berdasarkan pengalaman sendiri. meh meh aku share, ciri-ciri seller yang aku patut sabotaj dan nak ajak korang sabotaj. haha :p


1. Muke Ketat

muke ketat di sini tidak bermaksud baju ketat atau seluar ketat atau blablabla. malah tidak ade kene mengene pon dengannye ye. maksudnye kat sini, seller tu tak reti reti nak senyum. ehh hello makcik, senyuman tu free je ok ! 



aku baru terkene minggu lepas. aku beli air kat pasar. kat sini aku paparkan perbualan sikit:

Aku : kak, air kelapa 1.
Kakak-muke-ketat : <cedok air>
Aku : ehh kak, nak 2 la. (sambil senyum)
Kakak-muke-ketat : <.....>

pastu da siap 1, kakak-muke-ketat letak air kat atas tong air tu. bagi isyarat nak duit.

Aku : eh, 2 la kak. (sambil senyum walaupun tengok muke kakak tu macam omaigod, shit betol muke ko kan!)
Kakak-muke-ketat : <cedok air>

dah siap !

Aku : masuk plastik lah kak. (dalam ati aku ape jadah lah sengal sangat orang tua ni. kalau 2 2 air tu tak masuk plastik, camnenye aku nak pegang.)
Kakak-muke-ketat : <mendengus. sambil tarik plastik kasar.>
Aku : <bagi duit merah>
Kakak-muke-ketat : <bagi balance 8 hinggit just letak je kat atas tong air>

sengal nak mamp kan ? tak penah lagi aku jumpe si PENJUAL AIR yang poyo nak mamp camtu. aku hangin giler kot tyme tu. terus aku cakap kuat-kuat sambil amek balance tu, HEK ELEH, BELAGAK GILER ! kao terase ? aku tak kesah kot ^^ 

untuk kesenangan hati customer, kite jangan beli langsung ape ape kat seller yang muke kedekut nak senyum camni T__T


2. Care Reply Meset Customer

ni biase terjadi kalau biznes online. kite nak wat pertanyaan. tibe tibe seller tu reply meset kite yang wat kite rase macam nak cakap eh kao ingat aku nak sangat ke dengan barang kao hah ?? padahal memang nak pon. haha. okey, contohnye camni la kan :

pendapat aku la kan, seorang seller ni, tolong elakkan dari gunekan bahasa TANPA TITIK, perkataan 'LA', 'AR', TANDE SERU, CAPITAL LETTER tanpa sebab, ayat ACUH TAK ACUH dan sebagainye yang boleh buatkan customer terasa. aku penah kene, dats why aku cube untuk layan semua cust aku dengan baik. even kalau seller tu ade masalah peribadi, perlu ke terbawak bawak sampai tempiaskan dekat customer. perlu ke ? perlu ke ?

btw, aku rase seller cube banyak pakai perkataan 'EA', 'DEAR', 'YANG'. then banyak pakai simbol SMILE. nanti, kalau meset tu sampai kat cust pon, hati dorang pon rase cam berbunge bunge je. eceh. haha. senang cite, dorang rase senang berurusan dengan kite :) 


3. Tak Jage Sensitiviti 

seller yang camni, memang kite rase nak bagi PANG!! je kan ? seller sepatutnye peka dengan sensitiviti masyarakat ni. contoh situasi yang penah aku kena la kan, ade promoter ni jual krim yang sapu sapu yang boleh hilang daki tuh. ape tah namenye. 

aku tengah jalan sensorang kat Time Square. pastu tengah tengah tu, ade lah beberapa orang promoter yang jual krim yang aku maksudkan tadi tu. ade sorang akak ni datang kat aku. kalau ikut hati, aku memang boo layan promoter promoter camni. tapi sebab boring, aku layan kan jela. akak tu tengok aku layan die, teruslah die calit krim tu kat tangan aku. ok, aku layan lagi.

paling tak boleh blah, lepas akak tu calit krim tu, terus die tarik aku kat sorang bro ni. kire die bawak tangan aku kat bro ni lah. ape lagi, bro ni pon dok pegang tangan aku, dok sapu sapu krim tu kat tangan aku sambil bagi penerangan. nak tawu ape aku buat ??


v


v


v


v


v


v

PANG !

pastu, terus aku BLAH. macam mimpi pun ade tyme tu. pehal aku berani semacam tampar anak jantan orang. haha. lantak kao la. 

masalahnye kan, bute hurup ke, bute kayu ke hape mamat tu. aku kan pakai tudung. jagelah sensitiviti kite sikit. even yang tak pakai tudung pun, belum tentu die suke orang lain pegang tangan die sesuke hati. matlamat tak menghalalkan cara. niat kao memang nak wat demo kat aku. tapi kalau nak sentuh sentuh bagai tu, haram tetap haram. am i right ?


4. Penipu

ini satu kes lagi. biasenye bznes online gak ni. aku tak penah kene lagi. tapi aku nak nasihatkan kat korang, sebelum beli tu, selidik dulu latar belakang bznes orang tu camne. paling paling pon, bace komen komen friend die. kalau agak agak ade yang cakap 'bile barang boleh sampai ni? dah nak dekat sebulan ni', atau 'apesal tracking no yang awak bagi takde?' dan lain-lain lah, janganlah gatal gatal nak beli barang tu kat seller tu. tapi kalau setakat sorang je yang tanye camtu, janganlah cop seller tu penipu pulak. 



in case kalau dah ramai sangat conteng kat wall fesbuk die cakap yang negatif bagai, hah. batal kan jela hasrat nak beli dengan die. kalau kao memang nak cari pasal, trylah. aku tak rugi ape ape. huuu.

aku ni memang kaki beli online. alhamdulillah tak penah terkena tipu lagi. kalau ade yang terkena pon, aku dah tak ingat. sebab banyak sangat. kadang kadang terlupe barang ape yang aku beli ;p biasenye mule mule sekali yang aku buat, aku cek no pendaftaran dulu. pastu, cek komen or testimoni, pastu try contact dengan cust yang pernah berurusan dengan seller tu. then setel ! 


okey, itu je kot. sebenarnye sebelum aku taip entry ni, idea aku pasal ni banyak bagai mencurah curah ke ladang bapak hang. bile aku start taip intro je, terus hilang. sudahnye dapat hamburkan empat point je. bahaha. takpelah, janji dapat berkongsi dengan korang. ye tak ? eh, ke korang tak rase aku berkongsi dengan korang ? oish. watever lah.

err, adekah entry ni terlalu serius ? oh sory, tak sengaje T__T

PidanEs : next week nak kenekan akak yang jual air tu. balas dendam. padan muke. kihkih ;DD


No comments: